Att starta upp försäljning av köttlådor

Att sälja kött direkt från gård till konsument är något som blivit fantastiskt populärt under de senaste åren. Köttet kan säljas i en gårdsbutik eller i så kallade köttlådor. Att försäljningen till viss del förenklats och flyttats närmare både lantbrukaren och konsumenterna är inte speciellt förvånande om man tänker på de fördelar det innebär. Konsumenten vet köttets ursprung, kanske är köttet till och med inhandlat på gården och kanske fick man chans att utbyta några ord med lantbrukaren. För lantbrukarens del är fördelarna också påtagliga, du får en nära kontakt med konsumenterna och får möjlighet att visa upp din gård och din verksamhet. Du vet även var ditt kött hamnar och är det till belåtenhet lär inte berömmet vänta på sig.

Det här med köttlådor ägnade jag en del av min sommar åt för LRF Kötts räkning, inom ramarna för en kurs som heter Kvalificerad agronompraktik. Kort och gott innebar det fyra veckors praktik på en arbetsplats där en agronom kan vara senare i arbetslivet. Jag tillbringade juni månad på LRF Kött på Franzéngatan 6 i Stockholm och min huvudsakliga uppgift var att ta fram ett material som riktade sig till lantbrukare som är intresserade av att starta upp en egen försäljning av köttlådor. De viktigaste jag kom fram till är att nära kontakt med nöjda konsumenter är ett stort utbyte för lantbrukarna samt att det är otroligt viktigt att våga ta betalt för sitt kött. Jag tycker Kenneth Åström som driver Gubböle Gårdskött satte huvudet på spiken angående att våga ta betalt, beröm går inte att leva på hur fint det än är.

”Man ska ta så betalt att helst tio av 100 kunder ska säga att det var dyrt, då har du rätt nivå eftersom 90 kunder är nöjda.”
Kenneth Åström, Gubböle Gårdskött

Det är en stor skillnad på att bara lasta djuren på slaktbilen jämfört med att sedan få tillbaka köttet och sälja det. Det kräver en hel del extra tid och arbete, något som är viktigt att tänka igenom. Här följer fyra steg som hjälper dig att komma igång med marknadsföring och försäljning:

1. Hitta ditt unika säljargument

Börja med att fråga dig själv vad du har som gör ditt kött unikt. Kan det marknadsföras som ekologiskt, som kött från en specifik ras eller något annat koncept? Närproducerat räcker ofta långt. Hitta din nisch!

2. Prissättning

När du sätter priset på köttlådorna glöm inte att räkna med den extra arbetstiden det innebär att distribuera och sälja köttet själv jämfört med att sälja direkt till slakteriet. Våga ta betalt, mervärdet och att köpa direkt från bonden är värt mycket för konsumenterna.

3. Hitta och nå ut till dina kunder

Grannar, vänner, arbetskollegor- börja med att sälja dina köttlådor till bekanta. Nöjda kunder rekommenderar dig till sina bekanta och sedan sprider sig dina köttlådor. Dock kan marknadsföring hjälpa denna process. Sociala medier är ett enkelt alternativ som fungerar bra för de allra flesta. Det är en plattform där du kan sprida både text, bild och film. Facebook bjuder in till en interaktion med konsumenterna och feedback kommer snabbt. Visa gärna upp din gård och dina djur, det ökar intresset för din produkt. Det viktigaste att komma ihåg är att du är ditt eget varumärke.

4. Etablera dig lokalt

Var med på lokala event och marknader så som Bondens egen Marknad. Det är ett sätt att både sälja köttlådor samt marknadsföra dig själv och din gård.

 

Materialet om köttlådor i sin helhet finns att läsa på LRF Kötts hemsida.
Bild: Gubböle Gårdskött

Lantbruk i andra medier- Podcast

Om lantbruk är mitt i särklass största intresse så kommer sociala medier på andra plats, där även poddar får hänga på. Jag kan nästan inte minnas mitt liv innan podcasten kom, musik tilltalar mig inte i någon större utsträckning, så troligen levde jag i tystnad. Hur som helst, jag lyssnar på det mesta och håller mig väl uppdaterad inom ämnena lantbruk, landsbygd och mat. Jag tänkte dela med mig utav mina bästa tips inom dessa kategorier.

Karin Hallgren i Värvet

Avsnittet är ett resultat utav en av auktion under Musikhjälpen 2015, intervjun i Värvet blev den mest inkomstbringande auktionen det året. Vann auktionen gjorde LRF Mjölk och intervjuad blev Karin Hallgren, kommunikationschef på LRF Mjölk. Att mjölk får så mycket utrymme i en sådan populär podcast som Värvet är fantastiskt. Det enda poddavsnittet någonsin som jag lyssnat på två gånger, jag rekommenderar er varmt att göra det samma!

Matsamtalet

Matsamtalet är en podcast som görs i samarbete med Lantmännen med matprofilerna Johan Hedberg och Sigrid Bárány. Johan är kanske mer känd som Matgeek och Sigrid som vinnare av Sveriges Mästerkock för några år sedan. I de första avsnitten så är fokus på att prata om mat med gäster som vi i vanliga fall inte förknippar med mat. I de senare avsnitten diskuteras mat utifrån olika teman på ett roligt sätt och in emellan åt dyker det upp gäster. En härlig podcast och kanske framför allt ett mycket bra initiativ från Lantmännen, ett företag som jag upplever gång på gång är i framkant!

Our/Vodka i Drivet

Our/Vodka grundades av Åsa Caap och konceptet är i grunden lika genialt som svårt- vodka som säljs globalt men är lokalt producerad. Our/Vodka har destilirier i bland annat London, Berlin och Los Angeles. Åsa har sin bakgrund inom marknadsföring och samtalen kretsar mycket omkring detta och om entreprenörskap. Ett spännande avsnitt som jag lärde mig mycket ifrån och som tar upp faktorer som är i högsta grad aktuella för vårt lantbruk just nu. Marknadsföring tror jag är en av de viktigaste faktorerna för att höja statusen på vårt svenska lantbruk nu. Det räcker att se på Oatly, men det är ett helt eget inlägg.

 

Bild: Värvet

Vilt från Sverige

Tidigare i veckan kom nyheten att viltkött nu får märkas med Från Sverige. Detta är en glädjande nyhet och ett steg i rätt riktning att ta tillvara på alla de resurser som Sverige faktiskt erbjuder.

För att få använda ursprungsmärkningen är kravet är att det vilda köttet komma från djur som jagats och hanterats på svensk mark, djuret ska också vara besiktigat på en godkänd vilthanteringsanläggning av en veterinär. Från Sverige har ju ersatt den tidigare ursprungsmärkningen Svenskt Kött, just med syftet att kunna erbjuda märkning av fler varor förutom kött.

Själv är jag nybliven jägare och deltog i min första älgjakt tidigare i oktober. Att jag ville bli jägare från början är till stor del för att lära känna naturen och kunna ta tillvara på allt den har att erbjuda. I Sverige så sköts 2014/2015 nästan 90 000 vildsvin och drygt lika många älgar, sett i kilo kött är det en betydande mängd (Svenska Jägareförbundet). Men, jakt är så mycket mer. Det är en tradition, en upplevelse och för många till och med en livsstil. Jag ser fram emot att kunna köpa viltkött från Sverige fram tills dess att jag fyller frysen med mitt eget fällda vilt.

Vill du läsa mer?
Viltkött är klart för ursprungsmärkning

Bild: Från Sverige 

Amanda Andersson

Ursprungligen från landsbygden i Dalsland, men sedan fyra år tillbaka student i Uppsala. Nästa sommar kommer jag ta examen som husdjursagronom efter fem år på SLU.

Jag brukar säga att hästarna tog mig till Ultuna, men vad som tar mig därifrån återstår att se. Med åren så har hästarna fått ge plats för grisar. Mjölka kor har jag också hunnit lära mig. Men fortfarande så är det grisarna som jag ägnar den största delen av min tid åt.

Nu när mitt sista år på Ultuna börjat är det dags att börja se utanför universitets trygga värld och det tänkte jag ägna mig åt här!